Glottodydaktyka białorutenistyczna przeżywa swój renesans. Jest też przedmiotem refleksji na konferencjach, co potwierdza choćby obecność odpowiedniego panelu na Międzynarodowym Kongresie Białorutenistów w 2010 i 2015 r. Obrady w 2015 r. były kolejnym impulsem do rozwoju tej dziedziny w Polsce i na Białorusi. Trwają prace nad tworzeniem programów certyfikacyjnych języka białoruskiego jako obcego (JBJO), szkoleniem nauczycieli JBJO, organizowaniem letnich szkół białorutenistyki, konferencji itd. W Katedrze Białorutenistyki UW trwały podobne prace nad rozwijaniem interdyscyplinarnych badań glottodydaktycznych, stąd Katedra angażuje się w tego typu inicjatywy i gorąco je wspiera. Od 1 grudnia 2015 r. już w sposób formalny jako Pracownia Glottodydaktyki Białorutenistycznej (PGB).
Oto wybrane zadania, które będą realizowane przez pracownię:
- rozwijanie interdyscyplinarnych badań glottodydaktycznych;
- badanie lingwakulturowego aspektu nauczania języka białoruskiego jako obcego (JBJO);
- badanie wpływów socjolingwistyki i polityki językowej na nauczanie JBJO;
- rozwijanie badań nad lingwistyką kulturową (białorusoznawstwo, etnolingwistyka, krajoznawstwo) i komunikacją międzykulturowa;
- rozwijanie badań nad nauczaniem o kulturze Białorusi (miejsce kultury w procesie nauczania języka; etykieta językowa; stereotypy w podręcznikach do nauczania JBJO, tematy tabu; idealizacja bohaterów podręczników);
- rozwijanie badań nad glottodydaktyką porównawczą (np. polsko-białoruską, polsko-białorusko-rosyjską, białorusko-rosyjską, białorusko-niemiecką itd.);
- analizowanie i porównywanie metod nauczania, programów kursów, roli nauczyciela;
- analizowanie problematyki certyfikacji JBJO (poziomy certyfikatów, materiały wymagane na dany poziom, sposoby przygotowywania do egzaminów na certyfikat oraz wzory testów;
- przygotowywanie programów nauczania na różne poziomy językowe;
- opracowywanie przykładowych materiałów, ćwiczeń, zajęć z JBJO z wykorzystaniem nowych technologii;
- analiza stosowania nowych technologii oraz tekstów literackich (oryginalnych czy uproszczonych) na zajęciach w grupach międzynarodowych i jednolitych narodowościowo (słowiańskich i niesłowiańskich);
- badanie percepcji JBJO przez obcokrajowców;
- badanie białoruszczyzny cudzoziemców;
- analiza błędów językowych i badanie tzw. języka przejściowego (ang. interlanguage) oraz wymowy;
- badanie problematyki kształcenia oraz pracy nauczycieli JBJO na Białorusi i poza jej granicami;
- monitoring sytuacji JBJO w różnych krajach.
Pracownia Glottodydaktyki Białorutenistycznej pomimo formalnej przynależności do struktur Wydziału Lingwistyki Stosowanej i Katedry Białorutenistyki Uniwersytetu Warszawskiego ma jednak charakter otwarty i szeroki: międzynarodowy i interdyscyplinarny. Współpracuje z badaczami z Mińskiego Lingwistycznego Uniwersytetu Państwowego, Białoruskiego Uniwersytetu Państwowego oraz Republikańskiego Instytutu Szkoły Wyższej. Wyniki prac będzie udostępniać w formie cyfrowej z wykorzystaniem nowych technologii. Wszystkie zainteresowane osoby są zaproszone do współpracy.
Adres: Pracownia Glottodydaktyki Białorutenistycznej, Katedra Białorutenistyki UW, ul. Szturmowa 4, 02-678 Warszawa, pok. 219.
Kierownik PGB: dr hab. Radosław Kaleta, rkaleta@uw.edu.pl